Kamis, 24 Juni 2010

ANALISIS IMPLIKATUR PERCAKAPAN "SING LUCU" PADA MAJALAH PANJEBAR SEMANGAT

Implikatur percakapan merupakan Implikasi pragmatis yang terdapat dapat percakapan yang timbul sebagai akibat terjadinya pelanggaran prinsip percakapan. Apa yang dimaksudkan penutur berbeda dengan apa yang dikatakan penutur.
Jenis implikatur percakapan ialah: Implikatur konvensional, yaitu implikatur yang diperoleh langsung dari makna kata dan bukan dari prinsip percakapan; Implikatur nonkonvensional, yaitu implikasi pragmatis yang tersirat didakam suatu percakapan. Implikasi pragmatis berbeda dari fungsi pragmatis yang disajikan secara eksplisit didalam tuturan. Di dalam komunikasi, tuturan selalu menyajikan suatu fungsi pragmatis. Dan didalam tuturan percakapan itulah terimplikasi suatu maksud atau tersirat fungsi pragmatis lain yang dinamakan implikatur percakapan; praanggapan
Merupakan sebagai dasar atau penyimpulan dasar mengenai konteks dan situasi berbahasa (menggunakan bahasa) yang membuat bentuk bahasa (kalimat atau ungkapan) mempunyai makna bagi pendengar atau penerima bahasa itu dan sebaliknya, membantu pembicara menentukan bentuk-bentuk bahasa yang dapat dipakainya untuk mengungkapkan makna atau pesan yang dimaksud. Dari beberapa definisi praanggapan di atas dapat disimpulkan bahwa praanggapan adalah kesimpulan atau asumsi awal penutur sebelum melakukan tuturan bahwa apa yang akan disampaikan juga dipahami oleh mitra tutur






PEMBAHASAN

1. Anak
Konteks: Ing wayah sore-sore sak bubare nyaponi latar. Ora sengaja Tini lan Tono ngobrol ning ngarep omah.

Tini : Ton dak bedeki ya, anake sapa sing gawe sengsara?
Tono : Apa iya? Kabeh anak mesthi nyenengake wong tuwa.
Tini : Wis ora ngerti? Anakan utang!
Tono : Wah bener kowe Tin!

Ton dak bedeki ya, anake sapa sing gawe sengsara?
Apa iya? Kabeh anak mesthi nyenengake wong tuwa.
Percakapan diatas merupakan implikatur percakapan, melanggar prinsip kerjasama, bidal relevansi.
- Hasil yang diharapkan dari pelanggaran bidal ini adalah tidak koheren dengan percakapan yang tercipta
- Seharusnya Tono menjawab apa yang menjadi pertanyaan Tini (siapa yang membuat sengsara) tidak malah balik bertanya kepada kepada Tini.

Ton dak bedeki ya, anake sapa sing gawe sengsara?
Apa iya? Kabeh anak mesthi nyenengake wong tuwa.
Percakapan diatas merupakan implikatur percakapan, melanggar prinsip kerjasama, bidal kuantitas.
- Jumlah konstribusi kata yang disumbangkan tidak koheren dengan percakapan
- Seharusnya Tono menjawab secara singkat apa yang ditanyakan.


2. Bedane Montor Mabur karo Rok
Konteks: Wanci udan nggrejeh Penthul karo Tembem kejatah nindhakake rondha kampong. Wengine during sepiraa, nanging rasane ndayani padha angop. Kanggo cagak lek kekarone banjur padha cangkriman.

Penthul : Bem, bem supaya ora ngantuk coba batangen cangkrimanku iki.
Tembem : Ah, keciiiiil…. Yen urusan cangkriman aku iki lho jagone.
Penthul : Bagus. Coba apa bedane rok karo montor mabur.
Tembem : Aneh, aneh tenan iki. Wong rok kok dibandhingake karo montor mabur. Mbuh ra ngerti aku.
Penthul : Mula aja sok nepuk dhadha. Takkandhani ya. Montor mabur kae yen saya dhuwur abure rak saya ra kethok. Tambah dhuwur maneh malah dadi ilang. Ning yen rok, saya dhuwur malah saya cetha. Tambah dhuwur maneh, saya ha… ha… ha…
Tembem : Pikiranmu dhasar porno kok.

Bem, bem supaya ora ngantuk coba batangen cangkrimanku iki.
Ah, keciiiiil…. Yen urusan cangkriman aku iki lho jagone.
Percakapan diatas merupakan implikatur percakapan, melanggar prinsip kesantunan bidal kerendahhatian
- Tuturan B yang melanggar bidal kerendahhatian itu, menyiratkan implikatur percakapan yang berupa menyombongkan diri.


3. Dhagelan
Konteks: Wayah awan nalika Wati lan Suka ora sengaja ketemu ing warung. Dheweke banjur takon-takonan.

Wati : Ka, wis suwe ora katon nyang ngendi bae?
Suka : Aku bubar saka Jakarta sowan presiden.
Wati : Lha piye diparengake? Ora dialang-alangi karo pengawale?
Suka : Ya ora, wong pengawale apik banget, aku iki karo dheweke isih cedhak tunggal darah, dheweke iku bapake anake keponakane pakdhene kancane kancaku.
Wati : Wah yo isih cedhak tinimbang karo sing adoh.
Suka : Lha iya aku dikon ngenteni, karo pengawale padha lungguh bareng-bareng.
Wati : Kepenak ngono, mesthi disuguh mbarang.
Suka : Sapa sing disuguh? Lungguh bareng iku maksude padha lungguh, pengawale lungguh ana pos rondha, aku ana tortoar.
Wati : Yen ngono kowe bisa ketemu karo presiden.
Suka : Sapa kandha? Bareng weruh aku, presiden ngawe.
Wati : Kowe banjur mara?
Suka : yo ora, wong sing diawe iku pengawale, dikon ngusir aku.
Wati : o, ngono ta?!

Ka, wis suwe ora katon nyang ngendi bae?
Aku bubar saka Jakarta sowan presiden.
Percakapan diatas merupakan implikatur percakapan, melanggar prinsip kesantunan bidal kerendahhatian.
- Seharusnya Suka cukup menjawab dengan singkat yaitu Aku bubar saka Jakarta, tidak perlu ditambah-tambah dengan kata ataupun kalimat yang tidak sesuai dengan apa yang ditanyakan.
- Pada percakapan diatas, terlihat menyombongkan dirinya bahwa ia dari Jakarta untuk bertemu dengan presiden.

Lha piye diparengake? Ora dialang-alangi karo pengawale?
Ya ora, wong pengawale apik banget, aku iki karo dheweke isih cedhak tunggal darah, dheweke iku bapake anake keponakane pakdhene kancane kancaku.
Percakapan diatas merupakan implikatur percakapan, melanggar prinsip kerjasama bidal kuantitas.
- Pada percakapan diatas, konstribusi yang disumbangkan berlewah atau berlebihan, tidak sesuai dengan apa yang dibutuhkan.
- Jika Suka cukup menjawab pertanyaan Wati dengan jawaban Ya ora, wong pengawale apik banget, tuturan yang diucapkan tidak akan melanggar prinsip kerjasama bidal kuantitas.


4. KAPSUL
Konteks: Ing ngare kelas nalika jam ngaso, Bejo karo Srii padha gegojegan sauntara karo sinambi bedhek-bedhekan.

Bejo : Saiki genten aku sing mbedeki ya?
Sri : Apa…. Tak wangsulane.
Bejo : Barang cilik ning khasiyate gedhe. Huruf ngarepe K, huruf mburine L. cacahe huruf ana 6. Apa coba?
Sri : Ah…. Gampang, wangsulne KAPSUL to?
Bejo : Wah…. Pinter tenan kowe Sri.
Sri : Sapa sek…. Sri je.

Barang cilik ning khasiyate gedhe. Huruf ngarepe K, huruf mburine L. cacahe huruf ana 6. Apa coba?
Ah…. Gampang, wangsulne KAPSUL to?
Sapa sek…. Sri je.
Percakapan diatas merupakan implikatur percakapan, melanggar prinsip kesantunan, bidal kerendahhatian.
- Melanggar bidal kerendahhatian dikarenakan tidak meminimalkan pujian terhadap diri sendiri.
- Tuturan Sri yang melanggar bidal kerendahhatian itu memiliki fungi sebagai sumber implikatur percakapan karena pelanggaran subbidal tersebut menyiratkan implikatur percakapan, yaitu menyombongkan diri.


5. Anak Lanang
Konteks: Ning kantin sekolah wayah ngaso, Hari lan Sri padha crita asyik banget.

Hari : Sri, percaya ora yen bapake kancaku ki aneh tenan?
Sri : Aneh kepiye to Ri?
Hari : Mosok, atase kyai kok anake arep nganggo jilbab malah diuring-uring?
Sri : Ah…. Ra ngandel aku Ri
Hari : Weee… ra percaya
Sri : Msok kok kaya ngono
Hari : Ya bener ora oleh Sri, kancaku kuwi lanang je
Sri : Yen ngono kancamu sing ra nggenah

Ya bener ora oleh Sri, kancaku kuwi lanang je
Yen ngono kancamu sing ra nggenah
Percakapan diatas merupakan implikatur percakapan, melanggar prinsip kesantunan bidal ketimbangrasaan.
- Implikatur percakapan yang dikandung tuturan yang melanggar bidal ketimbangrasaan itu menyatakan kesadisan.


6. Akeh Wulune
Konteks: Wayah sore, bubare udan. Ing taman ngarep omahe jawul. Pandul ngerti jawul lagi ngresiki teras omah sing kena banyu udan. Pandul banjur nyedhaki sawetara ngumbar katresnane marang jawul.

Pandul: Jawulku sayang, aku tresna banget marang sliramu
Jawul : Sorry wae ya ndul, kowe dudu tipeku, aku seneng karo cowok sing jantan, akeh wulune, lan simbar dadane.
Pandul: Yaa… rabiya karo munyuk wae yen ngono

Sorry wae ya ndul, kowe dudu tipeku, aku seneng karo cowok sing jantan, akeh wulune, lan simbar dadane.
Yaa… rabiya karo munyuk wae yen ngono
Percakapan diatas merupakan implikatur percakapan, melanggar prinsip kesantunan bidal ketimbangrasaan.
- Implikatur percakapan disini menyatakan kesadisan, seolah-olah tidak memikirkan apa yang dirasakan oleh mitra tuturnya.


7. Pilih Lapangan
Konteks: Hadi lagi tes wawancara ing ruangan khusus. Ning ruangan kuwi mung ana Hadi karo calon bose.

Bos : Sakumpama mas Hadi ditampa kerja ing kene pilih kerja ing kantore utawa kerja lapangan?
Hadi : Pilih lapangan pak!
Bos : Yen entuk ngerti, apa alasane?
Hadi : Amarga aku iki pemain bal-balan pak!
Bos : O… sempruuuul!

Amarga aku iki pemain bal-balan pak!
O… sempruuuul!
Percakapan diatas merupakan implikatur percakapan, melanggar prinsip kesantunan, bidal ketimbangrasaan.
- Bos mengatakan sempruuul, yang menyatakan kesadisan. Hal ini dilakukan karena Bos merasa kecewa atas jawaban yang diperolehnya, alasannya kurang dapat diterima karena dalam konteks yang serius yaitu ketika tes wawancara.


8. Dalam Tekanan
Konteks: Nalika mendung dicampur udan sing gedhe banget, ning ruangan AC iku Rina diwawancarai calon Bose.

Bos : Dadi mbak Rina ditampa kerja ing perusahaan kene! Nanging kerja ing kene kudu siap dalam tekanan.
Rina : Maksud dalam tekanan apa pak?
Bos : Ya kudu gelem ditekan-tekan mbak! Lon-lon kok nekane ora seru-seru, kepenak.
Rina : Sing nekan-nekan sapa pak?
Bos : Ya aku, sapa maneh? Piye gelem ora? Apa tak tekan saiki, uji coba.
Rina : Edan !!!

Ya aku, sapa maneh? Piye gelem ora? Apa tak tekan saiki, uji coba.
Edan !!!
Percakapan diatas merupakan implikatur percakapan, melanggar prinsip kesantunan, bidal ketimbangrasaan.
- Inferensi atas pelanggaran prinsip kerjasama bidal ketimbangrasaan, menyatakan kesadisan, dalam hal ini bos tidak memikirkan akibat dari apa yang ia bicarakan, bagaimana perasaan Rina ketika mendapatkan ajakan seperti itu.


9. Dhukun
Konteks: Cipto mara ning dhukun, dheweke dicritani marang wong-wong sing wis sukses bisnise amarga nemoni dhukun kuwi. Kanthi semangat, cipto mangkat banjur nemoni dhukun sing dimaksudake.

Cipto : Mbah kula niki uripe sajeg jumbleg, kok rekasa mawon. Ben boten rekasa, kula kedah pripun?
Dhukun: Sabar-sabar, yen wis rong taun rak wis ora rekasa yen rekasa.
Cipto : Kula sugih nggih mbah?
dhukun: Sapa kandha sugih? Tegese kuwi wis ora bakal krasa yen rekasa, amarga wis kulina.
Cipto : Ora kacek!

Sapa kandha sugih? Tegese kuwi wis ora bakal krasa yen rekasa, amarga wis kulina.
Ora kacek!
Percakapan diatas mengandung implikatur percakapan, melanggar prinsip kesantunan, bidal ketimbangrasaan.
- Ketika cipto mengatakan Ora kacek, hal tersebut telah melanggar bidal ketimbangrasaan, tidak melihat bagaimana perasaan Dhukun. Dhukun hanya menjawab dan member nasihat kepada cipto.
- Dikatakan melanggar bidal ketimbangrasaan karena tuturan yang dituturkan menyatakan kesadisan.


10. Ora Mati
Konteks: Badrun lan Jojon pancen wis suwe ora ketemu. Ning ngarep konter, sinambi ngenteni angkot, dheweke banjur ngobrol sithik.

Badrun: Bapakke nate ditembak rampog nanging ora mati!
Jojon : Mbok menawa bapakmu duwe ilmu kebal!
Badrun: Ora merga kuwi….
Jojon : Merga apa drun?
Badrun:Merga ora kena
Jojon : Siwalan kowe!!

Merga apa drun?
Merga ora kena
Siwalan kowe!!
Percakapan tersebut merupakan implikatur percakapan, melanggar prinsip kesantunan, bidal ketimbangrasaan.
- Ketika jojon mengatakan siwalan kowe, hal itu didukung oleh rasa jengkel yang dirasakan jojon terhadap badrun. Sementara jojon tidak memikirkan apa akibat dari tuturan ia tuturkan, mungkin maksudnya hanya bercanda.
- Dikatakan melanggar bidal ketimbangrasaan karena tuturan yang dituturkan menyatakan kesadisan.


11. Bahasa Jepang
Konteks: Nalika Goplo dolan marang omahe Senthun, dheweke banjur kelingan apa basa sing dheweke ora ngerteni. Ngerti yen Senthun melu kursus bahasa asing, dhewekw banjur nakokake apa sing ora dimangerteni kuwi mau.

Goplo : Thun… jare kowe saiki kursus bahasa Jepang?
Senthun: Iya… arep melu piye? Kari milih kursus bahasa inggris, belanda apa mandarin?
Goplo : Ora… mung aku pengin takon bahasa jepange Yu Sumi Anake Akeh piye?
Senthun: Gampang… Yu Sumi Rakabe
Goplo : Ooo… ngono… ta

Thun… jare kowe saiki kursus bahasa Jepang?
Iya… arep melu piye? Kari milih kursus bahasa inggris, belanda apa mandarin?

Percakapan tersebut merupakan implikatur percakapan, melanggar prinsip kerjasama, bidal kuantitas.
- Bidal kuantitas berisi nasihat yang menyangkut jumlah konstribusi yang disumbangkan oleh para peserta percakapan terhadap koherensi percakapan. Percakapan diatas melanggar bidal kuantitas dikarenakan penutur tidak menggunakan keefisienan kata (banyaknya kata tidak sesuai dengan kebutuhan)
- Jika kontribusi yang diberikan sedikit hendaknya penutur memberikan kontribusi yang sedikit pula, demikian sebaliknya.
- Seharusnya Senthun cukup menjawab Iya… arep melu piye? Tidak perlu ditambah dengan jawaban yang tidak ditanyakan. Tidak meminimalkan kejelasan jawaban.

Ora… mung aku pengin takon bahasa jepange Yu Sumi Anake Akeh piye?
Senthun: Gampang… Yu Sumi Rakabe

Percakapan diatas merupakan implikatur percakapan, melanggar prinsip kesantunan, bidal kerendahhatian.
- Melanggar bidal kerendahhatian dikarenakan tidak meminimalkan pujian terhadap diri sendiri.
- Tuturan Senthun yang melanggar bidal kerendahhatian itu memiliki fungsi sebagai sumber implikatur percakapan karena pelanggaran subbidal tersebut menyiratkan implikatur percakapan, yaitu menyombongkan diri.


12. Segitiga Bermuda
Konteks: Wayah bengi nalika si Anak lagi sinau geografi. Ana babagan sing dheweke ora mangerteni. Ngerti ana bapake lagi ngancani sinau, si anak banjur nakokake babagan kuwi.
Anak : Bapak ngerti Segitiga Bermuda, Pak?
Bapak : Ora. Mulane suk maneh nek ndeleh apa-apa iku sing maton, ta. Supaya nek pinuju butuh ora bingung olehe nggoleki.
Anak : … ???!!!

Bapak ngerti Segitiga Bermuda, Pak?
Ora. Mulane suk maneh nek ndeleh apa-apa iku sing maton, ta. Supaya nek pinuju butuh ora bingung olehe nggoleki.

Percakapan tersebut merupakan implikatur percakapan, melanggar prinsip kerjasama, bidal kuantitas.
- Bidal kuantitas berisi nasihat yang menyangkut jumlah konstribusi yang disumbangkan oleh para peserta percakapan terhadap koherensi percakapan. Percakapan diatas melanggar bidal kuantitas dikarenakan penutur tidak menggunakan keefisienan kata (banyaknya kata tidak sesuai dengan kebutuhan)
- Jika kontribusi yang diberikan sedikit hendaknya penutur memberikan kontribusi yang sedikit pula, demikian sebaliknya.
- Seharusnya bapak cukup menjawab dengan jawaban Ora, atau hanya menjawab Ora, lha piye to? Dalam jawaban yang diberikan oleh bapak sudah melanggar prinsip kerjasama bidal kuantitas. Tidak meminimalkan kejelasan jawaban.


13. Mesin Rusak
Konteks: Nalika mabur ing ndhuwur angkasa, masin pesawat ujug-ujug rusak, ora kena digunakake. Mesthi wae pilote bingung campur wedi.

Pilot : Piye iki, mesin pesawat rusak
Co-pilot: Tenang kemawon, Pak. Mangke saksampunipun teng ngandhap, dipundandosi.

Piye iki, mesin pesawat rusak
Tenang kemawon, Pak. Mangke saksampunipun teng ngandhap, dipundandosi.

Percakapan tersebut merupakan implikatur percakapan, melanggar prinsip kerjasama, bidal relevansi.
- Co-pilot hendaknya bertutur tentang hal yang relevan dengan apa yang dimaksudkan oleh pilot.
- Dalam konteks ini, pilot berharap untuk secepatnya memperbaiki mesin yang rusak. Sedangkan co-pilot menjawab tuturan tersebut tidak sesuai dengan apa yang dimaksudkan.
- Percakapan antara pilot dan co-pilot tidak mencapai percakapan yang efektif karena penutur memberikan kontribusi yang tidak relevan dengan topic pembicaraan.


14. Ngalah
Konteks: Dandang sing bodho lungguh sak bangku karo adhine merga bola-bali ora munggah. Awan iku nalika mulih sekolah, dheweke nemoni ibune sinambi matur .

Dadang : Menapa kakang menika kedah ngalah kaliyan ratine, Bu?
Ibu : Iya, le. Dadi kakang sing apik kuwi kudune tansah ngalah karo adhine.
Dadang : Yen mekaten, kula badhe ngalah dumateng adhik, bu. Kersanipun adhik ngrumiyini kula minggah dating kelas gangsal, lan kula panggah teng kelas sekawan.
Ibu : Kuwi jenenge bodho!!

Yen mekaten, kula badhe ngalah dumateng adhik, bu. Kersanipun adhik ngrumiyini kula minggah dating kelas gangsal, lan kula panggah teng kelas sekawan.
Kuwi jenenge bodho!!
Percakapan tersebut merupakan implikatur percakapan, melanggar prinsip kesantunan, bidal ketimbangrasaan.
- Ketika ibu mengatakan kuwi jenenge bodho, hal itu didukung oleh rasa jengkel yang dirasakan ibu terhadap dadang. Sementara dadang tidak memikirkan apa akibat dari tuturan ia tuturkan, mungkin dia memang benar-benar tidak mengerti
- Dikatakan melanggar bidal ketimbangrasaan karena tuturan yang dituturkan menyatakan kesadisan.


15. Lampu Lantas
Konteks: Wayah awan ning kelas VII A, nalika jam terakhir. Kanggo selingan guru menehi pitakon marang kabeh murid. Salah sijining murid wani mangsuli pitakonan mau.

Guru : Apa gunane lampu lalu lintas?
Murid : Damel maringi kesempatan tukang amen pados penghasilan!

Apa gunane lampu lalu lintas?
Damel maringi kesempatan tukang amen pados penghasilan!

Percakapan tersebut merupakan implikatur percakapan, melanggar prinsip kerjasama, bidal relevansi.
- Murid hendaknya bertutur tentang hal yang relevan dengan apa yang dimaksudkan oleh guru
- Percakapan antara guru dan murid tidak mencapai percakapan yang efektif karena penutur memberikan kontribusi yang tidak relevan dengan topik pembicaraan.



KESIMPULAN

Implikatur percakapan merupakan implikasi pragmatis yang dikandung di dalam suatu tuturan percakapan akibat terjadinya pelanggaran prinsip percakapan. Ada beberapa hal yang berkenaan dengan implikatur, yaitu implikatur tidaklah merupakan bagian dari tuturan, implikatur bukanlah akibat logis dari tuturan, setiap tuturan bisa memiliki lebih dari satu implikatur bergantung pada konteknya.
Implikatur percakapan terdapat dalam percakapan humor, karena dalam wacana humor banyak terjadi plesetan atau gurauan yang menjadikan sesuatu itu lucu tanpa memperhatikan prinsip percakapan yang berlaku.


DAFTAR PUSTAKA

Rustono.1999.Pokok-pokok Pragmatik.CV IKIP Semarang Press
http://tulisanmakyun.blogspot.com/2007/07/linguistik-pragmatik.html
http://sastra.um.ac.id/wp-content/uploads/2009/10/Analisis-Pragmatik-dalam-Penelitian-Penggunaan-Bahasa-Mujiyono-Wiryotinoyo.pdf

Tidak ada komentar:

Poskan Komentar